Thinkfun

thinkfun logo

ThinkFun

 

 

Thinkfun wat eerst Binary Arts heette, werd opgericht in 1985 door Bill Ritchie en Andrea Barthello. De twee begonnen het bedrijf in de kelder van hun huis in Virginia, met een basis voorraad van 4 spellen die bedacht waren door de famillie vriend William Keister(Spin-out, The Cat, The Horse and Hexadecimal Puzzle).

 

Het team van man en vrouw gebruikte deze producten voor de opstart van hun bedrijf, en binnen zes maanden konden ze verhuizen vanuit de kelder naar een meer werkbare ruimte en begonnen ze hun productlijn uit te breiden.

 

De jaren 80 waren een moeilijke tijd voor de speelgoedindustrie. Winkeliers zochten naar andere producten dan spellen, en de Rubik's cube, die eerst heel goed verkocht was zijn populariteit verloren. In 1990 kwamen er steeds meer warenhuizen en spellen werden weer wat populairder. Van 1992 tot 1994 stond Thinkfun op de lijst van 500s snelst groeiend bedrijf. Rond 1996 kwam het meest succesvolle spel van Thinkfun uit"Rush hour". Rush hour is bedacht door Nob Yoshigahara. Als resultaat werd het bedrijf nog groter wereldwijd.

 

Thinkfun werkt met de voornaamste spelauteurs zoals Yoshigahara en Scott Kim die helpen bij het uitbreiden van hun productlijn.

 

Er werd ook gefocused op de ontwikkeling van kinderen met spellen zoals zingo, What’s Gnu, Snack Attack, and S'Match. In 2012 kwam Thinkfun met roll & play een spel voor peuters.

 

Als een van de eerst werd ook de app market go word d benut met apps zoals, rush hour, solitaire chess en chocolate fix spellen. Die gespeelt kunnen worden op de ipad, ipod, android en iphone.

 

Cognitieve research

Thinkfun heeft onderzoeken gedaan in samenwerking met Bunge cognitieve controle en ontwikkeling wat betreft het oplossen van problemen en brein training doormiddel van spellen te spelen. Zij maakten gebruik van een bepaalde techniek om de effecten van gameplay en redenering te meten. In de eerste studie met elementaire studenten die geleid werd door Dr. Silvia Bunge kwam naar voren dat het gemiddelde IQ met 13 omhoog was gegaan, na het spelen van Rush hour en chocolade Fix voor een periode van 8 weken ( 20 uur totaal). Later zijn er nog grootschalige testen gepland dat gebruikt maakt van FMRI technologie.